The chapter ‘Ancient Education System of India’ takes its readers to the ancient times, and expounds ancient India’s salient features and sources and centres of learning besides underscoring that in those days education was a way of life. Travellers from right across the world visited India with some settling here to gain knowledge. The universities and viharas (monasteries) that prospered in India were famous, and their fame had spread far and wide. Not only would kings and society take an active interest in promoting education, but they would also organise gatherings in which the scholars belonging to different viharas and universities would exchange their views on varied topics.
अध्याय 'भारत की प्राचीन शिक्षा प्रणाली' अपने पाठकों को प्राचीन काल में ले जाता है, और प्राचीन भारत की मुख्य विशेषताओं और स्रोतों और सीखने के केंद्रों को उजागर करता है, इसके अलावा यह रेखांकित करता है कि उन दिनों शिक्षा जीवन का एक तरीका था। दुनिया भर के यात्रियों ने ज्ञान हासिल करने के लिए यहां बसने के साथ भारत का दौरा किया। भारत में समृद्ध हुए विश्वविद्यालय और विहार (मठ) प्रसिद्ध थे और उनकी ख्याति दूर-दूर तक फैल चुकी थी। राजा और समाज न केवल शिक्षा को बढ़ावा देने में सक्रिय रुचि लेंगे, बल्कि वे सभाओं का भी आयोजन करेंगे जिसमें विभिन्न विहारों और विश्वविद्यालयों के विद्वान विभिन्न विषयों पर अपने विचारों का आदान-प्रदान करेंगे।
As much as Vedas, Upanishads, Brahmanas and
Dharmasutras became widely revered as sources of learning, differences between
learned disciplines and imaginative literature were made known to the public.
Physical education was considered important and gurus used to work with their
pupils so that the latter could become proficient in all the aspects of
learning. As both formal and informal education existed, many pupils were
taught different skills at home while several attended monasteries and
universities to gain knowledge. Temples also acted as centres of learning.
Furthermore, women had access to education and this produced several female
scholars. Gurus and shishyas lived together, and the primary goal of the guru
was to help his pupils lead disciplined lives. He would also strive hard to
make them understand their inner potential.
जितना वेद, उपनिषद, ब्राह्मण और धर्मसूत्र व्यापक रूप से सीखने के स्रोत के रूप में प्रतिष्ठित हो गए, उतने ही विद्वान विषयों और कल्पनाशील साहित्य के बीच अंतर को जनता के लिए जाना गया। शारीरिक शिक्षा को महत्वपूर्ण माना जाता था और गुरु अपने शिष्यों के साथ काम करते थे ताकि बाद वाले सीखने के सभी पहलुओं में कुशल बन सकें। चूंकि औपचारिक और अनौपचारिक दोनों तरह की शिक्षा मौजूद थी, कई विद्यार्थियों को घर पर अलग-अलग कौशल सिखाया जाता था, जबकि कई ज्ञान प्राप्त करने के लिए मठों और विश्वविद्यालयों में जाते थे। मंदिर भी शिक्षा के केंद्र के रूप में कार्य करते थे। इसके अलावा, महिलाओं की शिक्षा तक पहुंच थी और इसने कई महिला विद्वानों को जन्म दिया। गुरु और शिष्य एक साथ रहते थे, और गुरु का प्राथमिक लक्ष्य अपने शिष्यों को अनुशासित जीवन जीने में मदद करना था। वह उन्हें उनकी आंतरिक क्षमता को समझने के लिए भी कड़ी मेहनत करेगा।
A lot of monasteries were founded, and several
universities were set up. They catered to the needs of advanced level students,
who joined the centres of higher learning and developed their knowledge.
Takshashila University, which has been declared as a UNESCO Heritage Site, was
a centre of attraction for students until the fifth century BC. Indian
grammarian Panini, who is known for the greatest works on grammar called
Ashtadhyayi, went to Takshashila. This place also witnessed students coming in
from Kashi, Kosala, Magadha and also other countries, and was known for
curriculum comprising the study of ancient scriptures, law, medicine,
astronomy, military science and the eighteen silpas or arts.
कई मठों की स्थापना की गई, और कई विश्वविद्यालयों की स्थापना की गई। उन्होंने उन्नत स्तर के छात्रों की जरूरतों को पूरा किया, जो उच्च शिक्षा के केंद्रों में शामिल हुए और अपने ज्ञान का विकास किया। तक्षशिला विश्वविद्यालय, जिसे यूनेस्को विरासत स्थल घोषित किया गया है, पांचवीं शताब्दी ईसा पूर्व तक छात्रों के लिए आकर्षण का केंद्र था। भारतीय व्याकरणविद् पाणिनि, जो अष्टाध्यायी नामक व्याकरण के महान कार्यों के लिए जाने जाते हैं, तक्षशिला गए। यह स्थान काशी, कोसल, मगध और अन्य देशों से आने वाले छात्रों को भी देखता था, और प्राचीन शास्त्रों, कानून, चिकित्सा, खगोल विज्ञान, सैन्य विज्ञान और अठारह शिल्पों या कलाओं के अध्ययन के पाठ्यक्रम के लिए जाना जाता था।
Jivaka, one of ancient India’s renowned physicians,
and Chanakya, who was an exponent of statecraft, studied here. Nalanda
University, which is also one of the UNESCO Heritage sites today, witnessed
hundreds of discourses happening daily. Chinese scholar Xuan Zang studied yoga
shastra in Nalanda and I-Qing, another Chinese scholar too visited this
renowned university Located in present-day Rajgir in Bihar, Nalanda was a
centre of learning from the 5th to the 12th century CE.
प्राचीन भारत के प्रसिद्ध चिकित्सकों में से एक जीवक और राज्य कला के प्रतिपादक चाणक्य ने यहां अध्ययन किया था। नालंदा विश्वविद्यालय, जो आज भी यूनेस्को के विरासत स्थलों में से एक है, में प्रतिदिन सैकड़ों प्रवचन होते रहते हैं। चीनी विद्वान जुआन जांग ने नालंदा और आई-किंग में योग शास्त्र का अध्ययन किया, एक अन्य चीनी विद्वान ने भी बिहार में वर्तमान राजगीर में स्थित इस प्रसिद्ध विश्वविद्यालय का दौरा किया, नालंदा 5 वीं से 12 वीं शताब्दी सीई तक सीखने का केंद्र था।
As education in those days was considered sacred, knowledge was imparted gratis, thus financial support came to centres of learning in the form of donations. Nevertheless, teachers had complete autonomy in all aspects having to do with learning. While donations were largely made by wealthy people, contributions were made by society, and these institutions prospered. Agraharas cropped up in the south serving as centres of learning and teaching. While maktabas and madrassas became part of the education system during the medieval period, Tols in Bengal, Pathshalas in western India and Chatuspadis in Bihar continued to exist in other parts of India. Education was holistic and the focus was not on memorising or learning by rote but attaining growth spiritually, morally, intellectually, and physically.
चूंकि उन दिनों शिक्षा को पवित्र माना जाता था, ज्ञान मुफ्त में दिया जाता था, इस प्रकार दान के रूप में शिक्षा केंद्रों को वित्तीय सहायता मिलती थी। फिर भी, शिक्षकों को सीखने से संबंधित सभी पहलुओं में पूर्ण स्वायत्तता प्राप्त थी। जबकि दान बड़े पैमाने पर धनी लोगों द्वारा किया गया था, समाज द्वारा योगदान दिया गया था, और ये संस्थान समृद्ध हुए। अग्रहारों ने दक्षिण में शिक्षा और शिक्षण के केंद्रों के रूप में काम किया। जबकि मकतबा और मदरसे मध्यकाल में शिक्षा प्रणाली का हिस्सा बन गए, बंगाल में टोल, पश्चिमी भारत में पाठशालाएं और बिहार में चतुस्पादियां भारत के अन्य हिस्सों में मौजूद रहीं। शिक्षा समग्र थी और ध्यान रटने या सीखने पर नहीं था बल्कि आध्यात्मिक, नैतिक, बौद्धिक और शारीरिक रूप से विकास प्राप्त करने पर था।
Comments
Post a Comment
Need English Assistance, Have Doubts or Any Suggestions? Do let us know.